Инвестиция 1 (C1.I1) „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“ от Националния план за възстановяване и устойчивост
Процедура BG-RRP-1.015 „Училищна STEM среда“
Основната цел на тази инвестиция е да се осигури физическа среда и техническо оборудване и обзавеждане на STEM пространства в училищното образование с оглед създаване на интегрирана учебна среда от ново поколение, която да поощри и подкрепи образователните иновации в обучението и преподаването в сферата на STEM и чрез която да се повиши интересът към науките и научните изследвания у учениците.
Училищният STEM център представлява съвкупност от учебни пространства с подходящо разпределение и интериорен дизайн, съвременно осветление и озвучаване, работни станции, обзавеждане и оборудване, свързани с учебните STEM дейности за практическо и приложно обучение по инженерни науки, информационни технологии и свързаните с това дейности за творчество, предприемачество и иновативност.
Процедурата „Училищна STEM среда“ се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 534 млн. лв.
По процедурата са финансирани над 2 200 крайни получатели - държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа, които могат да закупят технологично оборудване, обзавеждане и софтуерни продукти с цел да подкрепят ученето и творчеството в училищна STEM среда.
Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 1 (C1.I1) „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.
Процедура BG-RRP-1.023 „Създаване на национален и регионални STEM центрове”
Процедурата е насочена към създаването на интегрирана учебна среда от ново поколение, която да поощри и подкрепи образователните иновации в обучението и преподаването в сферата на STEM, креативността, изследванията и практическото им приложение.
Инвестицията ще подпомогне въвеждането на нови методи на преподаване, повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, създаване и внедряване на ново учебно съдържание, в посока интегриране на предметните области от STEM и развитие на нагласи за развитие на иновациите и предприемачеството.
Конкретен краен получател по процедурата е Националният STEM център.
Партньори по инвестицията са:
- Югозападен университет „Неофит Рилски“;
- Пловдивски университет „Паисий Хилендарски";
- Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“.
В рамките на инвестицията се предвижда да бъде изграден Национален STEM център и прилежащи пространства към него. Ще бъдат обособени и оборудвани поне 5 STEM лаборатории и поне 5 зали за обучение по STEM.
Предвидено е и създаване на изнесени бази за обучение, ситуирани в Югозападен университет „Неофит Рилски“ - гр. Благоевград, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – гр. Пловдив и Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“ - гр. Шумен.
Изграденият Национален STEM център ще изпълнява функции на централизирано звено за разработване и апробиране на интегрирано съдържание, модели, методики и инструментариум в подкрепа на STEM обучението, както за учители, така и за ученици и студенти; осигуряване на съвременна база, включително лабораторна среда за подготовка и обучение на националните олимпийски отбори по математика, информатика, природни науки, астрофизика, математическа лингвистика и други STEM състезания, както и създаване на стандарти за качество и повишаване и измерване на резултати от обучението.
Процедурата „Училищна STEM среда“ се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 37 млн. лв.
Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 1 (C1.I1) „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.