Герб Република България

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА

Изпълнителна агенция
"ПРОГРАМА ЗА ОБРАЗОВАНИЕ"

Съдържание

Инвестиция 1 (C1.I1) „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“ от Националния план за възстановяване и устойчивост

Процедура BG-RRP-1.015 „Училищна STEM среда“

Основната цел на тази инвестиция е да се осигури физическа среда и техническо оборудване и обзавеждане на STEM пространства в училищното образование с оглед създаване на интегрирана учебна среда от ново поколение, която да поощри и подкрепи образователните иновации в обучението и преподаването в сферата на STEM и чрез която да се повиши интересът към науките и научните изследвания у учениците.

Училищният STEM център представлява съвкупност от учебни пространства с подходящо разпределение и интериорен дизайн, съвременно осветление и озвучаване, работни станции, обзавеждане и оборудване, свързани с учебните STEM дейности за практическо и приложно обучение по инженерни науки, информационни технологии и свързаните с това дейности за творчество, предприемачество и иновативност.

Процедурата „Училищна STEM среда“ се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 534 млн. лв.

По процедурата са финансирани над 2 200 крайни получатели - държавни и общински училища и центрове за специална образователна подкрепа, които могат да закупят технологично оборудване, обзавеждане и софтуерни продукти с цел да подкрепят ученето и творчеството в училищна STEM среда.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 1 (C1.I1) „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

ГАЛЕРИЯ „Училищна STEM среда“

 

Процедура  BG-RRP-1.023 „Създаване на национален и регионални STEM центрове”

Процедурата е насочена към създаването на интегрирана учебна среда от ново поколение, която да поощри и подкрепи образователните иновации в обучението и преподаването в сферата на STEM, креативността, изследванията и практическото им приложение.

Инвестицията ще подпомогне въвеждането на нови методи на преподаване, повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, създаване и внедряване на ново учебно съдържание, в посока интегриране на предметните области от STEM и развитие на нагласи за развитие на иновациите и предприемачеството.

Конкретен краен получател по процедурата е Националният STEM център.

Партньори по инвестицията са:

  • Югозападен университет „Неофит Рилски“;
  • Пловдивски университет „Паисий Хилендарски";
  • Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“.

В рамките на инвестицията се предвижда да бъде изграден Национален STEM център и прилежащи пространства към него. Ще бъдат обособени и оборудвани поне 5 STEM лаборатории и поне 5 зали за обучение по STEM.

Предвидено е и създаване на изнесени бази за обучение, ситуирани в Югозападен университет „Неофит Рилски“ - гр. Благоевград, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – гр. Пловдив и Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“ - гр. Шумен.

Изграденият Национален STEM център ще изпълнява функции на централизирано звено за разработване и апробиране на интегрирано съдържание, модели, методики и инструментариум в подкрепа на STEM обучението, както за учители, така и за ученици и студенти; осигуряване на съвременна база, включително лабораторна среда за подготовка и обучение на националните олимпийски отбори по математика, информатика, природни науки, астрофизика, математическа лингвистика и други STEM състезания, както и създаване на стандарти за качество и повишаване и измерване на резултати от обучението.

Процедурата „Училищна STEM среда“ се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 37 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 1 (C1.I1) „Центрове за НТИМ и иновации в образованието“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“

Процедура BG-RRP-1.007 - „Модернизация на образователна среда”

Основната цел на тази процедура е да се създадат условия за равен достъп до образование чрез изграждане на благоприятна, включваща, иновативна, енергийно ефективна, подкрепяща и мотивираща образователна среда, която съдейства за повишаване мотивацията за учене и самоподготовка и подобряване на образователните резултати на децата и учениците. 

Финансирането е разпределено в четири компонента:

 - Компонент 1 и Компонент 2 – Интервенции върху съществуващи училищни сгради;

 - Компонент 3 и Компонент 4 – Интервенции върху съществуващи сгради на детски градини.

Основните дейности са насочени към извършване на основен ремонт, реконструкция, обновяване, надстрояване на предучилищната и училищна образователна среда, както и оборудване и обзавеждане на ремонтираните сгради и помещения.

Крайни получатели по процедурата за компоненти 1 и 2 са общини за общински училища и държавни училища към Министерството на образованието и науката, а по компоненти 3 и 4 - общини за общински детски градини. Обхванати са над 120 училища и детски градини в цялата страна.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 328,8 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

ГАЛЕРИЯ „Модернизация на образователна среда”

 

Процедура BG-RRP-1.014 „Изграждане на центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение“

Основната цел на процедурата е да се осигури модерна и високотехнологична материална база в професионални гимназии с оглед превръщането им в Центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение (ЦВП в ПОО), които да предоставят възможност за съвременно обучение по професионална подготовка на учениците в рамките на училищното образование, отговарящо на динамичните и променящите се изисквания на пазара на труда.

Основните дейности по тази процедура са насочени към извършването ремонт, реконструкция или основно обновяване на сгради, както и оборудване и обзавеждане на помещения, работилници и лаборатории на училищна образователна среда за изграждане на Центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение.

Крайни получатели са 28 професионални гимназии на територията на цялата страна, които да получат статут на Центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 96,9 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1„Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

ГАЛЕРИЯ „Изграждане на центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение“

 

Процедурата BG-RRP-1.011 „Ремонт и рехабилитация на общежития в системата на училищното образование”

Основната цел на тази процедура е да осигури качествени условия за живот и учене извън местоживеенето на учащите чрез ремонт и рехабилитация на общежития в системата на училищното образование. Тя предвижда извършване на основен ремонт, реконструкция и основно обновяване на ученически общежития, както и тяхното оборудване и обзавеждане.

Крайни получатели по процедурата са: общини за общежития с общинско финансиране; държавни училища с общежития към тях (вкл. професионални гимназии, спортни училища, училища по изкуствата, специални училища); държавни центрове за специална образователна подкрепа с общежития към тях; общински училища с общежития към тях; Центрове за подкрепа за личностно развитие.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият бюджет възлиза на 150,9 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1„Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

 

Процедура BG-RRP-1.012 „Изграждане на нови сгради на училища и детски градини“

Основната цел на финансирането е да се създадат условия за равен достъп до образование чрез изграждане на благоприятна, включваща, иновативна, енергийно ефективна, подкрепяща и мотивираща образователна среда, която съдейства за повишаване мотивацията за учене и самоподготовка и подобряване на образователните резултати на децата и учениците.

Финансирането е разпределено в два компонента:

  • Компонент 1 Изграждане на нови сгради на съществуващи общински училища;
  • Компонент 2 Изграждане на нови сгради на общински детски градини.

И по двата компонента се предоставят средства за извършване на проектиране, строителство и въвеждане в експлоатация/издаване на разрешение за ползване на нови сгради на училища и детски градини. Осигурява се и финансиране за оборудване и обзавеждане на сградите/помещенията на училищата и детските градини.

Конкретни крайни получатели са Столична община, община Пловдив, община Варна и община Бургас.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 79,9 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1„Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

 

Процедура BG-RRP-1.016 „Изграждане на кампуси“                                                   

Целта на тази процедура е да се повиши качеството на градската среда за студентите, преподавателите и изследователите и тяхната мотивация, както и привлекателността на българското висше образование и научноизследователската общност чрез обособяване на кампуси и превръщането им в съвременни комплекси за обитаване.

Предвижда се изграждането на 3 кампуса чрез ремонт и модернизация на прилежащи терени към съществуваща група студентски общежития, които да се обособят като съвременни комплекси, съобразено с различните функционални изисквания на отделните пространства и дейности.

Конкретни крайни получатели са Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Университет за национално и световно стопанство и Висше училище по телекомуникации и пощи.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 12,7 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието и науката на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

Инвестиция 4 (C1.I4) „Младежки центрове“

Процедура BG-RRP-1.018 „Създаване на Национален фокусен център“

Основната цел на тази процедура е създаването на Национален фокусен център като основно методическо, информационно, обучително звено и с функции на координационен орган на дейностите на младежките центрове в страната. Инвестицията цели надграждане на капацитета на институционална система за младежки политики чрез дейности за повишаване на знанията, уменията и компетентностите на служителите в младежките центрове, образователно и социално включване на ученици и младежи, разработване и/или осъвременяване на обучителни и методически материали, , активно сътрудничество с Националната мрежа на младежките центрове, обмен на добри практики на европейско ниво с подобни структури в различните страни членки на ЕС.

В рамките на инвестицията ще се финансира провеждането на обучения, клубове по интереси, младежки инициативи, в това число обучения и срещи за подкрепа и координация на младежките центрове в страната; менторство за младежи, които не са обхванати от младежките центрове в страната; методическа дейност и развиване на мрежа.

Конкретен краен получател по процедурата е Центърът за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 3,6 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 4 (C1.I4) „Младежки центрове“ от Националния план за възстановяване и устойчивост. 

 

Процедурата (BG-RRP-1.008) А1 „Младежки центрове (в областни градове)”

Основната цел на тази инвестиция е изграждането и осигуряването на ефективно функциониране през първите години на младежки центрове, които да предоставят дейности и услуги за личностното развитие и пригодността за заетост на учениците и младежите до 29 години.

Дейностите на младежките центрове трябва да подпомагат преодоляването на социалната изолация и непригодността за пазара на труда и да са ориентирани към осъществяване на формални или неформални партньорства с местния бизнес. Предоставено е и финансиране за осигуряване на оборудване и обзавеждане и извършване на строително-монтажни дейности.

От всеки новоизграден център се очаква:

  • да осигури поне 10 работни места (сред които най-малко 5 младежки работници, най-малко 2 ромски образователни медиатори, психолог/социален работник/педагог и други подходящи специалисти за осигуряване на дейностите с ученици и младежи);
  • да включи в дейностите и клубовете си поне 1200 младежи от областта;
  • да осигури обучения за минимум 300 ученици/младежи (от включените в дейностите 1200), които да придобият или да повишат дигиталните си умения;
  • поне 20% от участниците в дейностите и клубовете да са представители на уязвими групи, вкл. роми.

Крайни получатели са областните центрове, в които към момента няма създаден младежки център.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият размер на финансирането е 40 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 4 (C1.I4) „Младежки центрове“ от Националния план за възстановяване и устойчивост. 

 

Процедура BG-RRP-1.009 - А2 Изграждане на младежки центрове (в градове, които не са областни)

Целта на тази процедурата е изграждане и осигуряване на ефективно функциониране на младежки центрове, които предоставят разнообразни дейности (вкл. международни дейности) и цялостни услуги в помощ на личностното развитие и пригодността за заетост на учениците и младежите на възраст до 29 години.

Дейностите на младежките центрове трябва да подпомагат преодоляването на социалната изолация и непригодността за пазара на труда и да са ориентирани към осъществяване на формални или неформални партньорства с местния бизнес. Предоставено е и финансиране за осигуряване на оборудване и обзавеждане и извършване на строително-монтажни дейности.

Крайни получатели по процедурата са общинските администрации на общините Горна Оряховица, Свищов, Севлиево, Айтос, Карнобат, Несебър, Поморие, Нова Загора, Казанлък, Гоце Делчев, Петрич, Сандански, Дупница, Ботевград, Ихтиман, Самоков, Велинград, Пещера, Асеновград, Карлово, Димитровград, Свиленград, Харманли. Проектите могат да се извършват в партньорство с публични органи, неправителствения сектор, както и представители на бизнеса.

От всеки новоизграден център се очаква:

-    да осигури 4 работни места за поне 2 младежки работника и поне 1 образователен медиатор, психолог/социален работник/педагог и други подходящи специалисти за осигуряване на дейностите с ученици и младежи в центъра;

-    да включи в дейностите и клубовете си поне 450 младежи от общината;

-    да разполага със съвременна база за провеждане на обучения в дигитална компетентност на ученици и младежи и да осигури обучения за минимум 120 ученици/младежи (от включените в дейностите 450), които да придобият или да повишат дигиталните си;-

-    да организира и проведе минимум 10 младежки инициативи и кампании в целевите общности;

-    поне 20% от участниците в дейностите и клубовете да са представители на уязвими групи, вкл. роми.

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския съюз от Механизма за възстановяване и устойчивост. Общият бюджет на процедурата е 16 млн. лв.

Процедурата е в изпълнение на политиката в областта на образованието на Министерството на образованието и науката и се финансира по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 4 (C1.I4) „Младежки центрове“ от Националния план за възстановяване и устойчивост.

Странична лента

Новини

Интерактивна карта НПВУ

Лаборатории на ЦВП и ЦК

ДОБРИ ПРАКТИКИ

нагоре

Интернет страницата се поддържа със средства по приоритета за техническа помощ на Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансирана от Европейския съюз.