Проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ |
Процедура: BG05SFPR001-3.001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“
Конкретен бенефициент (КБ): Министерство на образованието и науката (МОН)
Партньор: Национална агенция за професионално образование и обучение (НАПОО)
Срок на изпълнение на проекта: 25.05.2023 г. – 31.12.2027 г.
Общ бюджет на проекта: 70 000 000,00 лв. (57 653 426,11 лв. - средства от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) и 12 346 573,89 лв. - национално съфинансиране), от които 12 310 492,66 лв. за Регион в преход (Югозападен район) и 57 689 507,34 лв. за По-слабо развити региони (Северозападен район, Северен централен район, Североизточен район, Югоизточен район, Южен централен район).
Описание/цели на проекта: Проектът ще се изпълнява в рамките на операция от стратегическо значение и цели подобряване на качеството, приобщаващия характер и ефективността на професионалното образование и обучение (ПОО). Изпълнението на планираните дейности ще спомогне за развитие на професионалното образование и обучение, използващо модерни методи на преподаване и дигитални образователни материали по професионална подготовка с цифрово и интерактивно учебно съдържание.
Дейностите ще бъдат изпълнени чрез прилагане на секторен подход на работа за постигане на по-тясна обвързаност между ПОО и реалните потребности на пазара на труда и по-бързото адаптиране на ПОО спрямо динамиката на пазара на труда. Включването на нови технологии в обучението, както и различната организация на учебния процес (смесено обучение, обучение в друга физическа среда) ще допринесе за по-голяма атрактивност и привличане на повече кандидати за професионално образование и обучение. Чрез мерките, които ще бъдат приложени, се цели да се повишат професионалните компетентности и квалификацията на учителите по професионална подготовка и уменията на учениците, за да могат да отговорят на нуждите на пазара на труда. Осигуряването на допълнителна финансова подкрепа под формата на стипендии за учениците и въвеждането на гъвкави образователни пътеки ще намали риска от преждевременно отпадане от училище.
Дейности по проекта:
- Дейност № 1 „Разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), Държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми, национални изпитни програми вкл. междусекторни, по определени сектори и др., чрез използване на Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др.“
- Дейност № 2 „Въвеждане на компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка и обучението им по специфични за професията умения.“
- Дейност № 3 „Въвеждане на гъвкави пътеки, микро-квалификации и кредити в ПОО с цел мобилност и проходимост между професии, сектори и образователни нива.“
- Дейност № 4 „Съвместно разработване и въвеждане на образователни материали по професионална подготовка за важни за икономиката на региона и пазара на труда сектори с иновативно цифрово учебно съдържание, използване на изкуствен интелект, виртуална реалност и смесено обучение (blended learning).“
- Дейност № 5 „Участие в обучения на преподаватели по професионална подготовка, включително от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор за включването им в ПОО.“
- Дейност № 6 „Квалификация на учители по професионална подготовка чрез специализирани обучения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС.“
- Дейност № 7 „Подобряване на трансверсалните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците, предприемачески умения, социално предприемачество и др. с участие на работодатели.“
- Дейност № 8 „Допълнителна професионална подготовка чрез подкрепа за учебни предприятия и допълнителни практики в реална работна среда.“
- Дейност № 9 „Информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители-работодатели-училище-местна власт, вкл. с цел кариерно и професионално ориентиране на ученици.“
Индикатори за изпълнение:
- Брой професионални училища, въвели модернизирани учебни планове и програми по професионална подготовка – 384, от които 58 в Регион в преход (ЮЗР) и 326 в По-слабо развитите региони;
- Актуализирани професии и специалности от СППОО и ДОС за най-малко 10 от професионалните направления съгласно Списъка на професиите на ПОО (специфичен за операцията индикатор) – 78;
- Участници с прогимназиален етап на основното образование или по-ниска степен (ISCED 0-2) – 43 197, от които 6 480 в Регион в преход (ЮЗР) и 36 717 в По-слабо развитите региони;
- Малцинства (включително маргинализирани общности като ромите) – 3 879, от които 582 в Регион в преход (ЮЗР) и 3 297 в По-слабо развитите региони;
- Заети, включително самостоятелно заети – 2 942, от които 441 в Регион в преход (ЮЗР) и 2 501 в По-слабо развитите региони.
Индикатори за резултат:
- Ученици и студенти, започнали да търсят работа – 23 758, от които 3 564 в Регион в преход (ЮЗР) и 20 194 в По-слабо развитите региони;
- Участници, които при напускане на операцията са ангажирани с образование или обучение – 7 216, от които 1 082 в Регион в преход (ЮЗР) и 6 134 в По-слабо развитите региони;
- Участници, които при напускане на операцията, получават квалификация – 2 942, от които 441 в Регион в преход (ЮЗР) и 2 501 в По-слабо развитите региони;
- Участници, които при напускане на операцията имат работа, включително като самостоятелно заети лица – 17 279, от които 2 592 в Регион в преход (ЮЗР) и 14 687 в По-слабо развитите региони;