Над 4 000 ученици вече придобиват умения чрез практики по проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ по Програма „Образование“
„Над 4 000 ученици придобиват умения чрез практики в рамките на проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение (ПОО)“, като за по-малко от десет месеца в проекта са включени над 400 училища, а над 600 учители са преминали обучения за дигитални умения и прилагане на зелени умения в обучението по различни професии”. Това отбеляза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на дейностите по проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение (ПОО)“. Събитието се проведе в Националния музей на образованието в гр. Габрово. Проектът е на стойност 70 млн. лева и се финансира по Програма „Образование“ с финансовата подкрепа на Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+). По думите на министър Цоков реализацията на проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ подпомага стартиралата реформа в професионалното образование и обучение. „Едно от важните постижения в изпълнението на този проект е сформирането на двадесет Секторни съвети за уменията, в които участват образователни институции, висши училища, работодатели, браншови асоциации и синдикати. Използвайки експертизата им разработихме новия Списък на професиите за професионално образование и обучение“, каза министърът.
Еманюел Гранж от Генерална дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване“ към Европейската комисия посочи, че в България е в ход реформа на ПОО, но продължават да съществуват предизвикателства при подобряването на неговата привлекателност и значимост за пазара на труда. Тя подчерта стратегическото значение на проект "Модернизиране на ПОО", защото целта му е да подпомогне адаптирането на ПОО към динамиката на пазара на труда и развитието на уменията за настоящи и бъдещи професии. · „В резултат на това продължаването на инвестициите в ПОО е жизненоважно за днес и за утре. За да го направим успешно, се нуждаем от силни партньорства между образователните институции, бизнеса и правителствата. Именно чрез съвместна работа ще бъде възможно да се подготви работната сила за бъдещите предизвикателства и възможности на България.“, заключи Еманюел Гранж.
Заместник изпълнителният директор на ИА „Програма за образование“ Иван Попов подчерта, че подкрепата с европейско финансиране за българското професионално образование не се изчерпва само с тази стратегическа операция. „С ресурс от 97 млн. лева от Националния план за възстановяване и устойчивост към момента се изграждат 28 центъра за високи постижения в професионалното образование и обучение. Ще бъде модернизиран сградният фонд и ще бъде доставено специализирано оборудване на по една водеща професионална гимназия във всяка от 28-те административни области на страната.“, отбеляза той. Предвижда се допълнително с ресурс от 70 милиона лева тези центрове да разработват ново учебно съдържание, да прилагат проектно-ориентирано обучение, междудисциплинарен подход, стажове, практики, инкубатори за предприемачи, бизнес и научни академии с изявени специалисти, свързването им в регионални и международни мрежи. Иван Попов каза, че до края на годината се планира да бъде обявена процедура за подкрепа на включените в концепции за интегрирани териториални инвестиции проекти за дуално обучение, а през пролетта на следващата година ще бъде стартирана и национална процедура на стойност над 86 млн. лева за подкрепа на дуалното обучение. „Процедурата ще бъде насочена към всички професионални гимназии и училища с паралелки за професионална подготовка, които ще кандидатстват на конкурентен принцип чрез подбор на проектни предложения. Един от основните аспекти на тази инициатива е засилването на партньорствата между образователните институции и бизнеса, за да се гарантира, че учениците придобиват практически умения, съчетани с теоретични знания, което ще повиши тяхната конкурентоспособност на пазара на труда. По този начин ще отговорим по-добре на нуждите както на учениците, така и на регионалните предизвикателства.“, отбеляза още Иван Попов.
В рамките на форума представители на Секторните съвети за уменията и училищата, включени в проекта, дискутираха секторния подход в ПОО и същността на реформите за развитие на уменията.
Събитието беше съпътствано и с изложение на гимназии, участващи в проекта, от областите Габрово и Велико Търново.
Проект „Модернизиране на ПОО“ е насочен към адаптиране на професионалното образование и обучение спрямо динамиката на пазара на труда и развитие на уменията за професиите на настоящето и бъдещето. Една от целите му е учениците да подобрят своите компетентности по професионална подготовка, предприемачески умения, социално предприемачество с участие на работодатели. Ще се финансира допълнителна професионална подготовка чрез допълнителни практики в реална работна среда на близо 20 000 ученици. В рамките на проекта вече е разработен нов Списък на професиите за професионално образование и обучение. Предстои да бъдат подготвени Държавни образователни стандарти, учебни планове и програми, национални изпитни програми. Планирани са обучения и квалификации на преподаватели по професионална подготовка, включително от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор.